Wednesday, September 17, 2014

Program 'School to Geopark'


Dalam usaha meningkatkan pemahaman generasi muda terhadap Langkawi Geopark, program-program pendidikan dan kesedaran awam telah dipergiatkan.  Pada 16 Ogos 2014, Bahagian Geopark, LADA telah mengadakan program School to Geopark dengan kerjasama Kolej Vokasional Langkawi. Program ini menyusul setelah  Program Geopark to School, iaitu penerangan secara teori diadakan pada 3 Jun 2014 bertempat di Kolej Vokasional. Seramai 40 orang pelajar serta tenaga pengajar dibawa melawat Dayang Bunting Marble Geoforest Park iaitu salah satu dari tiga Taman Rimba di Langkawi Geopark. Program dimulakan dengan taklimat ringkas oleh En Khairul bin Abdul Ghalim, selaku pegawai yang bertanggungjawab menyelaras program pendidikan mengenai perjalanan program dan disusuli dengan taklimat keselamatan. Selain melawat keindahan Pulau Dayang Bunting, pelajar serta guru diberi pemahaman mengenai unsur-unsur geologi dan biologi oleh pegawai dan kakitangan Bahagian Geopark. Pelajar serta guru telah dipecahkan dalam kumpulan yang kecil untuk memastikan komunikasi dua hala dapat dijalankan dengan lancar.


Selain melawat keindahan Pulau Dayang Bunting, mereka juga dibawa ke Pulau Ular untuk melihat spesies Bakau Pasir atau Rhizophora stylosa iaitu spesies bakau yang jarang ditemui dan dikategorikan sebagai terancam. Pelajar diberi penerangan mengenai spesis bakau serta kepentingan memelihara hutan bakau kepada ekosistem dan kelangsungan hidup hidupan. 


                                           Penerangan mengenai unsur geologi di Pulau Ular

Program ini tamat sekitar jam 2.30 petang dengan kenangan indah yang dibawa pulang oleh para pelajar. Program ini akan diteruskan dari masa ke semasa dalam usaha membentuk 'Geopakian' yang bertanggungjawab terhadap langkawi Geopark.

No comments:

Post a Comment